check
הכר את החוקר: עבדורחמון פולוטוב | המכון ללימודי אסיה אפריקה

הכר את החוקר: עבדורחמון פולוטוב

13 מרץ, 2021

עבדורחמון פולוטוב, דוקטורנט בחוג ללימודי האסלאם והמזרח התיכון באוניברסיטה העברית בירושלים, נולד בכפר גוסאר שנמצא 22 ק"מ ממזרח למבואות העיר פנג'יקנט בטג'יקיסטן, עיר עתיקה במרכז אסיה שמושכת אלייה היסטוריונים וארכיאולוגים רביםעבדורחמון פולוטוב.

עבדורחמון כותב עבודת דוקטורט בהדרכת פרופ' מיכאל שנקר מהחוג ללימודי האסלאם והמזרח התיכון, והגיש את מועמדתו לתוכנית המרחב האסייתי לפני כחמש שנים. לאחר לימודיו בירושלים, הוא חזר למולדתו, שם ישלים את כתיבת עבודת הדוקטור. במקביל, הוא משמש ראש המחלקה לארכיאולוגיה ונומיסמטיקה של המוזיאון הלאומי של טג'יקיסטן בעיר דושנבה.

בשנת 2009 עבדורחמון השתתף במשלחת ארכיאולוגית רוסית-טג'יקית מטעם מוזיאון ההרמיטאז' הרוסי. ראשי המשלחת הם אלו שפתחו בפניו צוהר ללימודים אקדמיים ועודדו אותו ללמוד לתואר שני בארכיאולוגיה ברוסיה. הוא נסע לאוניברסיטת סנט פטרסבורג, אך נאלץ להתמודד עם מחסום השפה ולרכוש תחילה שליטה בשפה הרוסית. בסופו של דבר הוא סיים את התואר השני בהצטיינות בשנת 2014. עבודת המאסטר שלו התמקדה באתרים הארכיאולוגיים בחלקו העליון של עמק זרפשן בטג'יקיסטן. בתום לימודיו הוא שב למולדתו, לימד בבית ספר בפנג'יקנט ועבד בנוסף בחפירות ארכיאולוגיות שנערכו באותה העת מטעם משלחת בראשותו של פרופ' מיכאל שנקר.

בשנת 2015 מיכאל הציע לו להמשיך בלימודיו ולכתוב עבודת דוקטורט באוניברסיטה העברית בירושלים, ועודד אותו להגיש את מועמדותו לתוכנית המרחב האסייתי. גם כאן עבדורחמון נתקל במחסום השפה, היה עליו לרכוש הפעם שליטה באנגלית. בנוסף, הוריו חששו שהוא ייסע ללמוד בישראל (ארץ שהם לא ממש הכירו), אבל בסופו של דבר נתנו לו את ברכתם.

בלימודיו בתוכנית המרחב האסייתי, עבדורחמון נחשף לארכיאולוגיה הארץ ישראלית והרחיב את אופקיו. בזכות הידע והניסיון המחקרי שצבר כאן, הוא נתמנה לראש המחלקה לארכיאולוגיה ונומיסמטיקה של המוזיאון הלאומי לטג'יקיסטן בעיר דושנבה.