check
פרופסור שאול שקד ז"ל | המכון ללימודי אסיה אפריקה

פרופסור שאול שקד ז"ל

26 דצמבר, 2021

המכון ללימודי אסיה ואפריקה אבל על פטירתו של  
פרופ' שאול שקד ז"ל

 

פרופ' שאול שקד, מגדולי החוקרים בתחום הלימודים האיראניים, הלך לעולמו  ב27.10.21. בן 88 היה במותו.
נולד בעיר דברצן שבהונגריה בשנת 1933 ועלה לארץ עם משפחתו בגיל שנה, פרופסור שקד למד בבית הספר הריאלי בחיפה במגמה למזרחנות אצל פרופ' מאיר יעקב קיסטר. בהשפעתו פנה בשנת 1952 ללימודים בחוג לשפה ולספרות ערבית ובחוג לבלשנות שמית באוניברסיטה העברית בירושלים. בשנת 1959  סיים תואר שני בשפה וספרות ערבית ובמדע הדתות במוסד זה. הוא זכה ללמוד אצל גדולי דור המייסדים של לימודי המזרח התיכון, הבלשנות ומדע הדתות בישראל: פרופ' דוד צבי ב
פרופסור שאול שקדנעט, פרופ' שלמה דב גויטיין, פרופ' דוד פלוסר ופרופ' יעקב פולוצקי. עם סיום לימודיו החליט להעמיק את ידיעותיו בתחום הבלשנות האיראנית ודתות איראן הקדומה.
 

את עבודת הדוקטור שלו השלים בשנת1964  בבית הספר ללימודי המזרח ואפריקה (SOAS) בלונדון בהדרכתם של פרופ' מרי בויס ושל פרופ' וולטר ברונו הנינג, אותו העריץ כל חייו. עם שובו לירושלים בשנת1965 , ייסד, יחד עם פרופ' אמנון נצר ז"ל, את החוג ללימודי איראן -  החוג הראשון בישראל, ובו לימד עד פרישתו לגמלאות בשנת 2001.

פרופ' שקד היה חוקר דגול בעל שם עולמי. הוא הרים תרומה מחקרית אדירה בתחומים רבים, בהם תרבות איראן שלפני האסלאם, לרבות הדת הזורואסטרית והשפעות רעיוניות של איראן העתיקה על הספרות היהודית של תקופת הבית השני ועל התרבות המוסלמית; מאגיה יהודית של תקופת התלמוד וראשית האסלאם, כולל קערות השבעה הנושאות כתובות בדיאלקטים השונים של הארמית וטקסטים מאגיים בארמית ובערבית היהודית מן הגניזה הקאהירית ועוד. בשנים האחרונות התמקד במחקר פורץ הדרך של ה"גניזה האפגנית" אשר פתח אופקים חדשים בהבנתנו את התפתחות הלשון הפרסית היהודית הקדומה ושפך אור על מרקם החיים בקהילות יהודיות במזרח איראן במאות ה-11-13. פרופ' שקד היה חתן פרס ישראל לבלשנות לשנת 2000 וחבר האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים החל משנת 1986.  הוא כיהן בתפקידים אקדמיים רבים: בתקופות שונות שימש כנשיא וכסגן נשיא של איגוד האקדמיות הבינלאומי (Union Académique Internationale ) ; כראש מכון בן-צבי לחקר קהילות ישראל במזרח;  וכסגן נשיא של החברה האירופאית לאיראנולוגיה (Societas Iranologica Europæa).  הוא נמנה עם המייסדים של המפעל החשוב של קורפוס הכתובות האיראניות (Corpus Inscriptionum Iranicarum).

שאול שקד היה איש אשכולות, אדם צנוע, אציל נפש, נדיב ואדיב. הוא יחסר רבות לתלמידיו, חבריו ועמיתיו בארץ ובעולם. יהי זכרו ברוך.

 

ניתן לצפות באירוע לזכרו בקישור הבא:
https://www.ybz.org.il/?CategoryID=485&ArticleID=8278#.Ychj7WiWWUk