check
מכתב ראש המכון לשנת 2020-2021 | המכון ללימודי אסיה אפריקה

מכתב ראש המכון לשנת 2020-2021

14 מרץ, 2021

להלן דברי ראש המכון, המכתב המלא מצורך כקובץ נפרד בתחתית העמוד:

לקהילת המכון ללימודי אסיה ואפריקה שלום רב,

אני מקווה שהשבוע הראשון לשנה האקדמית היה מוצלח. אין ספק שבעקבות משבר הקורונה אנו נכנסים לעידן חדש של מחקר והוראה בו האינטראקציה ביננו ועם התלמידים והתלמידות משתנה וכנראה עוד נכונו לנו אתגרים נוספים. באופן אישי, למרות חששותיי המוקדמים גיליתי שההוראה בזום היא פחות רעה משחשבתי. בשילוב של מרכיבי הוראה א-סינכרונית יש בה אפילו יתרונות מסוימים. אני כמובן בכל זאת מקווה שכולנו נחזור להיפגש עם התלמידים והתלמידות שלנו כבר בסמסטר הזה.

בתחילת השבוע התבשרנו על פטירתו של פרופ' יהושע בלאו ז”ל, זקן המכון, חוקר דגול, זוכה פרס ישראל ואישיות מיוחדת. בגיל 97 הוא עוד השתתף באירוע 90 שנה למכון למכון ודיבר בחן ובחכמה. יהי זכרו ברוך.

למרות המגבלות, חוגי המכון פתחו את שנת הלימודים בהצלחה, עם עלייה במספר התלמידים והתלמידות, מספר חברי וחברות סגל חדשים ותחילתם של כמה פרויקטים מבטיחים. הרשו לי לחלוק אתכם כמה התפתחויות חיוביות.

ראשית, אני רוצה לברך על קליטתם של ד"ר אירה ליאן, ד"ר תמר גרוסוולד-עוזרי, ופרופ' אדם סילברשטיין. ד"ר ליאן מתמחה בחברה ותרבות בקוריאה המודרנית ותעמוד בראש מדור קוריאה המתרחב בחוג ללימודי אסיה, ואילו ד"ר גרוסוולד-עוזרי תצטרף לאותו החוג בהמשך השנה ותלמד קורסים העוסקים במשפט וכלכלה בסין. פרופ' סילברסטיין, שגם יצטרף בהמשך השנה, מתמחה בהיסטוריה של המזרח התיכון, משלהי העת העתיקה ועד ימי הביניים, ויחזק את לימודי האסלאם הקדום בחוג. שלושתם מצטרפים לעשור של קליטת סגל חדש – פריחה שאפילו ותיקי המכון לא זוכרים.

מבחינת הוראה, המשא ומתן המסורתי של חוגי המכון עם הנהלת הפקולטה הסתיים זמן קצר לפני תחילת הלימודים. למרות שלא כל דרישותינו נענו אני חושב שמספר ומגוון הקורסים המוצעים השנה הוא מרשים מאוד. קורסי השפה משגשגים ונכון לשנה זו כוללים ערבית, תורכית, פרסית וארמנית המלומדים בחוג לאסלאם ומזה"ת, וסינית, יפנית, קוריאנית, סנסקריט, הינדית ואינדונזית בלימודי אסיה. לראשונה בישראל, מורה מאינדונזיה הצטרפה אל סגל החוג ותלמד את השפה. הוראת הסינית והיפנית במסגרת יחידת השפות זוכים בסקרי הערכת ההוראה לציונים גבוהים במיוחד. כחלק ממאמצי הבינלאומיות של האוניברסיטה, המכון מציע השנה עשרה קורסים מתקדמים בשפה האנגלית, שישה מהם על ידי מרצים אורחים מחו"ל (רשימת קורסים מצורפת).

ישנן חדשות טובות גם מכיוון מענקי המחקר. פרופ' גידי שלח לביא זכה במענק המחקר היוקרתי של ה- ERC בנושא חומות מתקופת ימי הביניים בסין ובמונגוליה. המענק של פרופ' שלח מצטרף למענקי ERC נוספים של חוקרי המכון בשנים האחרונות: פרופ' מיכל בירן בנושא תנועות של אנשים, רעיונות וחפצים לאורך אירואסיה המונגולית, פרופ' ליאת קוזמא על היסטוריה אזורית של רפואה במזרח התיכון, 1830 - 1960, ופרופ' דויד שולמן בנושא The New Ecology of Expressive Modes in Early Modern South India. הודות למאמציו של ד"ר אביתר שולמן, קרן קיינסטה, אחת מקרנות התמיכה הבודהיסטיות החשובות בעולם, החליטה להמשיך ולתמוך בפעילות מחקרית שתכלול מתן מלגות, מימון כנסים והזמנת חוקרים. תמיכה זו ללא ספק תסייע לנו להרחיב את הפעילות המחקרית והפדגוגית בתחום של בודהיזם.

בזכות מאמציו של פרופ' גידי שלח לביא, תוכנית "המרחב האסייתי" לתארים מתקדמים (מוסמך ודוקטורט) קיבלה מיד הנדיב מענק המשך ותמשיך לפעול לפחות בארבע השנים הבאות! תוכנית הלימודים מתמקדת בתהליכים ובקשרים חוצי-אזורים בתוך אסיה רבתי וכוללת סמינרים, כנסים וסדנאות ייעודיות, וסיורים לימודיים בארץ ובחו"ל. השנה קלטנו שמונה תלמידי ותלמידות דוקטורט, מוסמך ומשלימי דוקטורט עם מלגות מלאות. בוועדה האקדמית של התכנית חברים פרופ' ראובן עמיתי, פרופ' מיכל בירן ופרופ' גידי שלח.

בימים אלו אנו עסוקים בבניית אתר חדש למכון. נשמח לקבל מכם תמונות מאזורי המחקר או ממדינות החקר שלכם כדי שנוכל לשלבן באתר.

בהזדמנות זו אני רוצה להודות לכל העושים והעושות במלאכה במפעלי המחקר ובמרכזים השונים של המכון. אני רוצה להודות לפרופ' ראובן עמיתי שמלא את מקומי בזמן חצי ה"שבתון" שביליתי בארץ, לגל מזרחי מזכירת המכון ולשחר בן דויד שמלאה את מקומה בתקופה שהייתה בחופשת לידה. אני רוצה גם לברך את התלמידים והתלמידות החדשים שהצטרפו לחוגי המכון ולאחל לכל קהילת אסיה-אפריקה שנה אקדמית מוצלחת ופורייה. מי ייתן שנוכל כולנו להיפגש בקרוב.

ניסים אוטמזגין